תריס גלילה חשמלי, או תריס רפפה (צלון) חשמלי?

צלונים חיצוניים חשמליים סומברה

הקדמה – הצללה חיצונית

פתרון הצללה שמותקן מחוץ לחלון אפקטיבי יותר בחסימת אנרגיית החום של השמש (הקרינה הסולרית). קרני השמש פוגעות בשלבי התריס, ורוב אנרגיית החום אינה חודרת אל פנים החדר. זאת להבדיל מפתרונות הצללה פנימיים, שיעילים בעיקר במיסוך האור. קרינת השמש שעוברת דרך זכוכית החלון נכלאת בין הוילון לחלון, ומעלה את הטמפרטורה בחדר. לכן, בישראל, רוב פתרונות ההצללה מותקנים בצידו החיצוני של החלון.  במאמר זה, ביקשנו מצחי מרגולין, מנהל חברת תובל-מינימל (חלונות יוקרה מפרופיל בלגי ברזל), לסקור את ההבדלים בין תריס גלילה חשמלי, לצלון חיצוני חשמלי (תריס רפפה נאסף).

יתרונות וחסרונות תריס גלילה

תריסי הגלילה המיוצרים בארץ אמינים מבחינה תפעולית. הפיתוח שנקרא “שלב-אור” מאפשר יצירת חריצים גדולים יותר בין השלבים, שמחדירים יותר אור אל חלל החדר. היתרונות המשמעותיים של תריס הגלילה הם ביכולתו להחשיך לחלוטין את הפתח, ובחוסנו. יחד עם זאת חשוב לציין שהתריס הסטנדרטי איננו "סורג". לפורצים מיומנים קל יחסית להרימו, או להיכנס תחתיו. כך היתרון המשמעותי של התריס בהקשר זה הוא תחושת ההגנה שהוא מספק.

החסרונות המשמעותיים של תריס הגלילה טמונים באיכות ההצללה, וחסימת הנוף הנשקף מהפתח. התריס אינו מאפשר שליטה על דרגת ההצללה, והוא למעשה חוסם את שקיפות הפתח. לכן הנטייה היא להשתמש בתריס רק כאלמנט מחשיך, או כאלמנט שסוגר את הפתח. 

חסרון נוסף של התריס טמון בצורך להכין עבורו פתח שירות. כמו כן ההכנה הנדרשת עבור ארגז איסוף סמוי, יקרה יחסית.

חסרון נוסף של תריס גלילה שאינו מחמיא לחלונות המעוצבים. מצידו החיצוני הוא מסתיר לחלוטין את החלון, ובמבט מתוך הבית הוא חוסם לחלוטין את הנוף ומשאיר חריצים שאינם מפזרים את האור בצורה נעימה.

צלונים חיצוניים חשמליים סומברה
תריס גלילה חשמלי מסוג "שלב-אור". יש צורך בהכנת פתחי שירות בתוך הבית. לא ניתן לשלוט בדרגת ההצללה. כאשר התריס מואד עד הסוף הוא חוסם את הנוף.

יתרונות וחסרונות תריס רפפה נאסף – צלון חיצוני חשמלי

היתרונות המשמעותיים של הצלון טמונים באיכות ההצללה שלו, ובמראה המעוצב שמשתלב באופן הרמוני עם חלונות מסגנונות שונים. הצלון מאפשר שליטה מדויקת על דרגת ההצללה הרצויה ומאפשר חדירה של אור טבעי אל חלל החדר, גם כשהוא במצב פרוס מטה. הצלון אינו חוסם את הנוף הנשקף מהפתח, והמראה המעוצב שלו משדרג את חזות המבנה מבחוץ. אופן ההתקנה – מבנה חכם שלא מצריך להכין פתח שירות לצלון ועלויות ההכנה לאיסוף סמוי נמוכות בהשוואה לתריס גלילה. כאשר מדובר במבנה קיים, ללא הכנות לאיסוף סמוי, ארגז הצלון קטן יותר בהשוואה לתריס גלילה, ומאפשר גמישות התקנה, והתאמה טובה יותר למבנה. החסרון המשמעותי ביותר של הצלון הוא ביכולות ההחשכה שלו. הצלון אינו אוטם לחלוטין את הפתח, ואור חודר מהרווחים שבין השלבים. קיימים דגמי צלונים שמאפשרים סגירה טובה יותר של שלבי הצלון (דגם Z), אולם גם בדגמים אלה ההחשכה אינה מוחלטת כמו בתריס גלילה. חסרון נוסף בהשוואה לתריס גלילה היא חוסנו של הצלון. הוא אינו מעניק את “תחושת” ההגנה שמעניק התריס, ובמפתחים רחבים מאד הוא פגיע יותר לרוחות חזקות.
צאלונים חיצוניים חשמליים סומברה
הצלון החיצוני אינו חוסם את הנוף. האין צורך בהכנת פתחי שירות בתוך הבית. ניתן לשלוט באופן מדויק על דרגת ההצללה הרצויה

בשורה תחתונה

אם תחושת ההגנה קריטית עבורכם, ואתם חייבים חושך מוחלט בחדרי השינה – תריס הגלילה הוא המוצר המתאים. בכל מובן אחר הצלון החיצוני עדיף. מבחינת עלויות, כאשר מדובר בממוצע של בית שלם עם פתחי בגדלים שונים – העלות דומה. הצלון אמנם יקר יותר מהתריס (בעיקר בפתחים הקטנים יותר), אך עלויות ההכנה להתקנתו נמוכות יותר.

כאשר מדובר בבתים קיימים ללא הצללה חיצונית – הצלון הינו הפתרון האופטימלי (צלון חשמלי, צלון חשמלי חיצוני, צלון חיצוני, צלון אלומיניום, צלון נאסף). התקנתו פשוטה יחסית, וניתן לשלב ארגז איסוף חיצוני מינימליסטי יחסית, באופן פשוט והרמוני יותר לקווי הבית הקיימים.

למידע נוסף בנושא גם באתר תובל מינימל