תיקון צלון חיצוני חשמלי

הצלון החיצוני בנוי משלושה מכלולים: מנוע ומנגנון העלאה וסיבוב, מיתרי העלאה וסיבוב, שלבי הצלון (רפפות).

תקלה במנוע

המנועים של הצלונים החיצוניים מאד אמינים. (ובתוכם – צלון חשמלי, צלון חשמלי חיצוני, צלון חיצוני, צלון אלומיניום, צלון נאסף) קלימקס מתקינה בצלונים שלה רק מנועים של חברת סומפי (צרפת), או גייגר (גרמניה), ורק אחוז קטן מאד מהם מתקלקל (פחות מחלקי האחוז).

להבדיל מתריס חשמלי שמורכב משלבי אלומיניום כבדים, הצלון החיצוני עשוי משלבי אלומיניום קלי משקל. תודות לכך, המנוע אינו נדרש להעלות משקל רב.
במקרים הנדירים בהם המנוע מתקלקל, ניתן להחליפו מבלי צורך אפילו להיכנס לבית. השירות מתבצע מפתח העליה והירידה של הצלון. שתי החברות המובילות: סומפי וגייגר מעניקות 5 שנים אחריות על המנועים. במידה והתקלה במנוע קרתה במהלך תקופת האחריות, ייגבה תשלום רק עבור עבודת ההחלפה.

מנוע של חברת גייגר גרמניה
מנוע של חברת גייגר גרמניה

סרטי הרמה

התקלה הנפוצה היא קרע של סרט ההרמה. סרטי ההרמה מיועדים לפעול כ-100,000 מחזורי פעולה בתנאי מעבדה. קרע של הסרטים (Tapes) עלול להיווצר כתוצאה מחפץ שמונח על הצלון בזמן איסופו, או בשל שלב צלון בלוי שפוצע את הסרט בזמן איסוף הצלון.

במידה ונקרע סרט הרמה נהוג להחליף את כל הסרטים, על מנת לוודא שכולם תפורים באותו האורך (ובשל הסבירות ששאר הסרטים נשחקו גם).
תיקון התקלה מצריך מספר פעולות: הגעה לשטח לצורך הערכת המצב, ולקיחת המידה המדויקת. הזמנת סרט מתאים ברוחב, בצבע ובאורך. הגעה לאתר לצורך החלפת הסרט הקרוע, ושאר הסרטים של הצלון.

חריקות של הצלון בזמן העלאה שלו אינן מעידות על תקלה, אלא על לכלוך ואבק שהצטבר על הטייפים. על מנת למנוע את הרעש אנו ממליצים לנקות את הצלון, לרבות את סרטי ההרמה לפחות 3-4 פעמים בשנה. לסרטון כנסו לפוסט: איך מנקים צלון חשמלי.

סרט הרמה ברוחב 8 מ"מ. הפינים של הצלון מחוברים לשלבי הצלון באמצעות ניטים מיוחדים
סרט הרמה ברוחב 8 מ"מ. הפינים של הצלון מחוברים לשלבי הצלון באמצעות ניטים מיוחדים

שלבי הצלון

שלבי הצלון החיצוני (רפפות), עושיים פח אלומיניום מכופף בעובי כחצי מילימטר. תודות לכך שלבי הצלון קלים ובעלי גמישות מסוימת. המשקל הנמוך יחסית של שלבי הצלון מבטיח את אמינות הפעולה של המנוע ומכלולי ההרמה והסיבוב לאורך שנים רבות. העובדה שהשלבים גמישים במידת מה, מבטיחה את עמידות הצלון ברוחות. הגמישות מאפשרת את ספיגת האנרגיה, ללא נזק בלתי-הפיך לצורת השלב. פגיעות בשלבי הצלון עשויות להיגרם כתוצאה מחבלה פיזית, רוחות חזקות מאד, וברד כבד (בדומה לפגיעה בפח של הרכב). בצלונים של יצרים באיכות נמוכה יחסית ניתן למצוא לעיתים הינתקות של פינים. בצלונים של קלימקס הפינים מחוברים לשלבי הצלון באמצעות ניטים מיוחדים.
פין ממתכת בדגם Z90 של קלימקס שאינו נשבר
פין ממתכת בדגם Z90 של קלימקס שאינו נשבר

כבל מוביל מנירוסטה עם ציפוי

בצלונים חיצוניים שמותקנים על כבלים, ייתכן שכתוצאה מחבלה פיזית, או רוחות חזקות, הכבל המוביל את הצלון ייקרע, או יינתק מהמחבר שלו. ניתן להשחיל כבל חדש, או לחבר חזרה את הכבל שניתק.  

צלון חיצוני בהתקנה על כבל מוביל. לכבל גמישות תודות לקפיץ שמותקן בראש הצלון וסופג אנרגיה
צלון חיצוני בהתקנה על כבל מוביל. לכבל גמישות תודות לקפיץ שמותקן בראש הצלון וסופג אנרגיה

סומברה מתמחה בכל היבט הקשור לצלונים חיצוניים ותריסי רפפה נאספים – לרבות תיקונים, איתור תקלות ושירותי תחזוקה.